Skip to content Skip to footer
technik elektroautomatyk

Technik elektroautomatyk okrętowy

Zajmuję się instalacją, obsługą i konserwacją urządzeń elektrycznych oraz automatyki na statkach. Dbam o sprawne działanie systemów zasilania, sterowania i kontroli, które są kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywnej pracy jednostek pływających.

Technik elektroautomatyk okrętowy to specjalista odpowiedzialny za systemy elektryczne i automatyczne na jednostkach pływających – od statków handlowych po okręty wojskowe. W swojej pracy łączę wiedzę z zakresu elektrotechniki, elektroniki i automatyki.

Zajmuję się instalowaniem i uruchamianiem układów elektrycznych, diagnozowaniem i usuwaniem awarii, a także przeglądami i konserwacją sprzętu. Współpracuję z innymi członkami załogi, by zapewnić prawidłowe funkcjonowanie urządzeń takich jak silniki elektryczne, generatory, systemy alarmowe, systemy automatycznego sterowania, czujniki i systemy monitoringu.

Pracuję zgodnie z międzynarodowymi przepisami bezpieczeństwa (np. SOLAS, MARPOL) oraz standardami technicznymi obowiązującymi w żegludze morskiej.

Wiedza i umiejętności techniczne:

  • Znajomość zasad elektrotechniki, elektroniki i automatyki.
  • Umiejętność czytania schematów elektrycznych i dokumentacji technicznej.
  • Znajomość urządzeń i systemów stosowanych na statkach.
  • Umiejętność diagnozowania i usuwania usterek.
  • Obsługa narzędzi i aparatury kontrolno-pomiarowej.
  • Znajomość przepisów bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Kompetencje miękkie:

  • Umiejętność pracy w zespole.
  • Odpowiedzialność i samodzielność.
  • Zdolność do pracy pod presją czasu.
  • Dbałość o szczegóły i precyzja.
  • Gotowość do pracy w zmiennych warunkach (w tym na morzu).
  • Szkoła policealna na kierunku technik elektroautomatyk okrętowy.
  • Kursy i szkolenia z zakresu automatyki, elektrotechniki okrętowej.
  • Studia inżynierskie na kierunku automatyka i robotyka, elektrotechnika, mechatronika.
  • Kursy STCW i inne wymagane przez międzynarodowe przepisy żeglugi.
  • Popyt: stabilny, szczególnie w rejonach portowych i stoczniowych.
  • Zatrudnienie: armatorzy, stocznie, firmy serwisowe, przemysł offshore.
  • Średnie wynagrodzenie: od 7 000 zł brutto miesięcznie, z możliwością znacznego wzrostu przy pracy na morzu.
  • Forma zatrudnienia: etat, kontrakt marynarski, umowy z firmami serwisowymi.
  • Na statkach handlowych, pasażerskich, wojskowych.
  • W stoczniach remontowych i produkcyjnych.
  • W firmach serwisujących sprzęt okrętowy.
  • W portach i terminalach morskich.
  • W przemyśle offshore (np. platformy wiertnicze, farmy wiatrowe na morzu).